Dela nyhet
Protokoll från ungdomsledarkickoff 21 april
28 apr 2023 0 kommentarer

Vi startade med kaffe och hälsade välkomna samt presentation av U-kommittén, alla ledare och jobbade oss igenom kvällens agenda. Senare såg vi på herrmatchen tillsammans och åt hamburgare, i pausen blev det kaffe och kaka. Sisu var medarrangör.
KORT INFO
Fotboll - träning- domare - match mm
- Vid träningens början, räkna antal bollar och samla in lika många. I säckarna med 4:or är det 12 st och 3:or är det 15 st / säck.
- Allt material från Tångahallen körs till Idrottsplanen måndag 24 april.
- Målen tillhör olika planer, ställ alltid tillbaka dem efter er träning. 7-mannamålen tillhör gräset och 5-mannamålen konstgräset.
- Inför varje träning, se över kalendern, kan vara så att er träning krockar med någon match men då måste alla vara ´flexibla och ordna med annan yta för träningen. Alla ska få plats, vi får samsas!
- Stäm av med motståndaren inför matchen så ni gör samma med grönt kort. Vi uppmanar till att korten behöver fördelas i laget över säsongen, bra om ni själva föreslår en spelare för motståndarna.
- Domare till ungdoms matcherna.ungdomsmatcherna.
- ny utbildning 3 maj för gamla och nya dommare.
- Kenneth Olsson blir handledare för nyutbildade dommare, koncept likt innebandyn.
- Kenneth uppmanar tränarna att lägga ut 4 hattar i hörnen då det saknas hörnflagga.
- Kenneth uppmanar till att ha en matchvärd som går runt planen och håller föräldrar och tränare lugna under matchen och som är med vid samlingen inför matchen.
Material
- Det är beställt nya bollar.
- Matchställen klara med några undantag. Efter varje match vill vi att ni tvättar ställen tillsammans och gemensamt har koll på dem. Ingen ska ha ställen hemma. Ni får ordna med tvättschema.
- Finns ledarvästar till bollkul istället för tränarkläder.
- Kommer förfrågan om ny t shirt och shorts till alla ungdomsledare, håll koll i Svenska Lag på förfrågan där.
Ledare
- Alla lag ska hålla föräldrarmöte för laget för att gå igenom hur det fungerar i föreningen, vad som förväntas av föräldrarna, kiosk osv. Finns hjälp i ledarhandboken eller kontakta oss i ungdommskommiten så deltar eller stöttar vi gärna.
- Uppmaning att alla ledare ska gå igenom ledarhandboken och se över det material och instruktioner som finns kring ex föräldrarmöte, kiosk mm.
- Fotografering för lagen, både gruppbild och individuellt 7-9 maj, se separat mailutskick från Eva om detta. Det är nytt koncept då ett företag är här och utför fotograferingen. Viktigt att ni delar ut blankett och samlar in inför fotograferingen, annars är det inte tilllåtet att fotografera det barnet.
Ekonomi/Admin
- Alla ungdomslag har 500kr /lag att använda för ex sommaravslutning / glass till laget eller något liknande. Följ instruktion i ledarhandboken.
- Alla ungdomsledare ska vartannat år visa upp utdrag ur belastningsregistret för kansli eller ungdomskommité. Kansliet påminner och instruerar.
- Ekonomin ser mer stabil ut 2023 än föregående år, föreningen har jobbat mer aktivt i en sponsorgrupp som gett utslag och kommer även framöver jobba mer med en paddel-grupp för att få bättre ekonomi och intänkt av vår paddelhall.
- Förbudet utbildning C heter numera utb D, vi vill att alla ungdomsledare har genomgått den för att ha en stabil grund i föreningen. Under 2023 erbjuder vi att gå tillsammans med andra grannföreningar,14 & 21 maj med Borgstena, Sollebrunn 22 okt och 25 nov. Läs mer och Anmälan till kristina.mattias@gmail.com eller direkt till SISU, Förbundet eller berörd förening om du är intresserad.
- Påminner om fack inne i lokalen med räkningar, info från kansli mm. Just nu finns blankett inför fotograferingen där som är viktig att dela ut och samla in till barnen. Töm ert fack.
- Närvarorapportera alla aktiviteter i Svenska Lag. Även pizzakväll, bollkallar osv. Se över uppgifterna på varje barn i Svenska Lag. Det är grunden i föreningen och lagets kommunikation och viktigt att den då går till rätt person. Se till att uppgifterna på mail och SMS stämmer och går till vårdnadshavare.
- Vi kommer sälja NewBody april-maj 2023 som ungdomskommitén ansvarar för. Ni som ledare ska informera om det och dela ut kataloger i samband med träningarna. Information har gått ut digitalt både till ledarna men även alla föräldrar.
- Säljperiod nu - 22 maj
- Man registerar sig som säljare genom att följa länken på Svenska Lag eller bladet som bifogas i katalogerna.
- Vi önskar att alla säljer 3 paket / barn.
- Knacka på hos ett par grannar.
- Be mamman och pappa ta med katalogen för att sälja på sina arbetsplatser.
- Varje barn / familj ansvarar för sina kunder, leveranser och redovisning av pengar men allt ska registreras på länken till NewBody. (Tipsa dem om att registrera varje kund, det blir så lättsålt vid nästa tillfälle då. )
- Länk att registrera dig som säljare på:
- https://portal.newbodyfamily.com/reg/TENDEPI
- Frågor till kristina.mattias@gmail.com 0725-932377 står oxå på infoblad.
- 2023 ska det vara kiosk vid alla ungdomsmatcher som lagen ansvarar för. Ni får som ledare fördela det arbetet på vilket sätt ni vill. Stäm gärna av inför matchen med övriga lag som har match samma kväll. Instruktion finns i ledarhandboken.
- Varje lag kommer vara matchvärdar 1-2 matcher under säsongen. En person i varje lag har blivit ansvarig och bekräftat datumet, vid ev förhinder så byt med ett annat lag. Kontakta Kristina vid ev frågor. kristina.mattias@gmail.com Se vidare information i inlägg på Svenska Lag och mailutskick.
FOTBOLLSSTYRELSEN - invigning
Nicke från styrelsen tackar alla tränare för året och informerar kort från styrelsen om invigning av nya klubbhuset lördag 6 maj då alla är välkomna i röd tröja för att fira, fika och se på herr-fotboll! Alternativt datum är torsdag 11 maj då det är invigning för damerna.
SISU
Vi hade under höstens möte samtal om hur vi engagerar fler föräldrar till barnen i föreningen. Nu har vi fortsatt arbetet tillsammans med SISU och sökt ett bidrag från förbudet, “Alla är olika - olika är bra”, vi har fått 110 000 kr och att jobba vidare med inkludering och mångfald. Arbetet påbörjas mellan dam, herr, styrelse och ungdom lördag 22 april. Det du som tränare redan nu kan börja med är att inkludera alla, bjuda in, förklara, visa, lägg lite extra energi på de “nya föräldrarna” och ge dem gärna en fadder som förklarar extra hur arbetet i föreningen fungerar och visar kiosken då de ska stå där tillsammans. Vi i ungdomskomitten jobbar vidare med detta och återkommer.
/U-kom genom Kristina
Kommentarer